Niels Gamborgs online notesbog

Anmeldelse af Designing the Obvious. En bog om brugervenlighed

oktober 5th, 2008. Kategori: Brugervenlighed, Design

Jeg vil lave en lidt forsinket anmeldelse af Robert Hoekman’s bog “Designing the Obvious – a common sense approach to web application design “. Bogen har fokus på brugervenlige online applikationer

Webapplikationerne fylder meget i web 2.0 og på Internettet. Der dukker dagligt nye applikationer op på nettet, og brugervenligheden halter ofte bagefter. Derfor opfylder Hoekman’s  “Designing the Obvious” et stort behov.

Jeg har i denne anmeldelse udvalgt et par af Robert Hoekmans hovedpointer, som jeg kort vil ridse op, så du kan et danne dig overblik over bogens indhold.

Kun 20% af funktionerne

Et af Hoekman’s vigtigste budskaber er, at vi skal skrue ned for antallet af funktioner i vores applikationer. Brugerne benytter kun de allermest nødvendige funktioner, og hæver sig meget sjældent op til et ekspert niveau, der gør at de kan udnytte det hele. Derimod er for mange funktioner med til at forvirre den gennemsnitlige bruger, og gør altså mere skade en gavn.

Rådet er at alle “nice to have” funktioner bliver stillet i bero, og man koncentrerer sig om “need to have” funktionerne i den første udvikling. Når de nødvendige funktioner er færdigudviklet, vil flertallet af “nice to have” funktionerne have mistet deres tiltrækning.  Man kan nu med større overblik gennemgå, hvilke af dem der er nødvendige for en vellykket webapplikation.

Budskabet er langt fra nyt, men Hoekman har sin  argumentation på plads, hvilket medfører, at han taler/skriver med stor vægt.

Design til de gennemsnitlige brugere

Mange applikationer er designet til ekspertbrugere. Der er for mange og for indviklede funktioner. Disse er ofte designet af programmører og tekniknørder.

Andre applikationer er designet til begyndere. Disse er typisk designet af brugervenlighedseksperter, der er gået i den modsatte grøft.

Robert Hoekman argumenterer for at vi istedet designer til de gennemsnitlige brugere, da langt det største potentiale ligger her. Hvis brugerne først går igang med vores applikationer er der stor sandsynlighed for at de hurtigt bliver gennemsnitlige brugere.

Så istedet for at designe til begynderen, mener Hoekman, at vi skal arbejde på, at hurtigt få begynderen op på et gennemsnitligt niveau. Det skal ske ved at:

  • tilbyde inline instruktioner inde i applikationerne. Altså ikke i form af videoer, tutorials eller wizzards, der foregår i seperate vinduer.
  • vise konkrete eksempler.  Igen inde i selve applikationen.
  • vælge gode og relevante default værdier, så brugeren slipper for at tage stilling, men kan komme hurtigt igang.

Når brugeren er nået op på et gennemsnitligt niveau, skal begynder-hjælpen fjernes igen. Dels er den nu overflødig og dels vil brugeren opleve at vi taler ned til ham.

“Designing the Obvoius” byder på mange konkrete forslag til at løse helt konkrete problemer indenfor hele dette område.

Øvrigt indhold

Derudover indeholder bogen bla. afsnit om:

  • Brugertests og brugerforståelse
  • Ensartethed og konsistens
  • Understøttelse af brugerens mentale modeller (læs Normans: “Design of everyday things” for en grundig indførsel i brug af mentale modeller i designarbejde)

Konklusion

Det kan være utaknemmeligt, at skulle skrive bøger om brugervenlighed, da man naturligt nok vil holde forfatterens budskab op imod hans stil.

“Designing the Obvious” starter med  for meget tekst, for mange gentagelser af kendt viden og lidt for meget tomgang. Men efterhånden kommer bogen op i tempo, og byder på mange gode pointer og anderledes vinkler på brugervenlighedsarbejdet.

En af bogens styrker er, at den er nyere end mange af de andre bøger om usability, og har sit fokus på brugervenlige applikationer. Mange tidligere usabilitybøger har haft deres fokus på mere traditionelle hjemmesider.

Mange problematikker i brugervenligt webdesign og brugervenligt applikationsdesign er selvfølgelig overlappende. Men når jeg kigger på brugergrænsefladen på nogle nyere tjenester som f.eks. MySpace, Facebook, Flikcr etc kan jeg sagtens se behovet for en bog med fokus på  brugervenlige applikationer.

Derudover indeholder “Designing the Obvious” mange konkrete forslag til løsning af konkrete problemer, og dette er  en anden af bogens styrker.

Alt i alt er “Designing the Obvious”  absolut anbefalelsesværdig. Så hvis du interesserer dig for brugervenlighedsarbejde generelt eller hvis du designer online applikationer, skal bogen bare læses.

Desværre kommer “Designing the Obvious” ikke op på “Don’t Make me Think” meget høje niveau. Dertil indeholder bogen i visse afsnit for meget snik-snak.

  1. 2 Responses to “Anmeldelse af Designing the Obvious. En bog om brugervenlighed”

  2. By Simon on okt 14, 2008

    Fantastisk anmeldelse. Jeg interessere mig selv en del for det her emne – Og jeg er helt enig med dig i det punkt med hensyn til problematikken med brugervenligt applikationdesign. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvad sådan en bog stod i?

  3. By Niels on okt 14, 2008

    Lige nu koster den 205,25 hos elounge. Dertil skal du jo så lægge fragt.

Skriv en kommentar