Niels Gamborgs online notesbog

Microsoft bryder dansk lov om markedsføring

april 21st, 2009. Kategori: Diverse

msnJeg har lige modtaget en mail fra Microsoft, hvor de bryder dansk lov om markedsføring. Microsoft kontakter mig, fordi jeg har fravalgt at modtage reklamemateriale fra virksomheden i forbindelse med min download af den seneste messenger.

Skal vi lige ta’ den igen? Microsoft kontakter mig, fordi jeg har frabedt mig at blive kontaktet af dem.

Microsoft opfordrer mig i mailen, til at ændre indstillinger, så de lovligt (i modsætning til nedstående mail) kan sende reklamer til mig.

Her er mailen fra Microsoft.

Emne: Indstillinger for kommunikation i Windows Live og MSN

Kære bruger af Windows Live!

Vi kontakter dig vedrørende dine indstillinger for kommunikation i Windows Live og MSN.

Med dine nuværende indstillinger har Microsoft ikke tilladelse til at sende dig reklamemateriale eller invitationer til undersøgelser om Windows Live og MSN. Vi vil gerne kunne gøre dig opmærksom på vigtige produktopdateringer, så hvis du vil ændre dine indstillinger, skal du gå til din kontoprofil her for at ændre indstillingerne.

Med venlig hilsen
Windows Live-teamet

Bemærk! Du kan også ændre dine kontoindstillinger ved at åbne din browser og skrive: http://account.live.com. Når du har logget på din konto, skal du klikke på Marketingindstillinger under Yderligere indstillinger. Fjern derefter markeringen i det øverste afkrydsningsfelt, og klik på Gem.

Microsoft prøver at dække sig ind under, at mailen er teknisk support. Men indholdet er klokkeklart målrettet at få mig til at godkende deres markedsføring.

God markedsføringsskik?

Jeg har et afslappet forhold til Microsoft, og bruger med glæde mange af deres produkter. Men jeg jeg bliver irriteret, når virksomheder overtræder mine grænser og bryder ind i min privatsfære. Og det har Microsoft gjort i denne sag, hvor de udover at bryde loven også bryder med enhver god markedsføringsskik.

Microsoft har monopolligende tilstande på en lang række områder, et stort rekalmebudget og derfor rig mulighed for at få mig i tale. De har bestemt ikke behov for at skabe sig flere fjender, ved at overtræde god markedsføringsskik.

Alt i alt synes jeg at Microsoft har udvist mangel på respekt overfor mig som bruger. Og jeg tror kun de kan få negativ udbytte af denne kampagne. Så næste gang håber jeg de vil lytte lidt mere til den sunde fornuft, og lidt mindre til drengene i markedsføringsafdelingen.

Jeg har selvfølgelig orienteret Microsoft, om dette blogindlæg, så de har en mulighed for at forsvare sig, hvis de ønsker det.

  1. 2 Responses to “Microsoft bryder dansk lov om markedsføring”

  2. By Anders Lund on apr 22, 2009

    Det er godt nok en af de go’e den her 🙂

    “Vi kontakter dig vedrørende dine indstillinger for kommunikation” og så skriver de efterfølgende selv, at de gerne vil have lov til at sende reklamer? Det vil jeg nu kalde en reklame i sig selv….

  3. By Paw hellegaard on jun 6, 2009

    Ufatteligt at så stor en virksomhed ikke har styr på reglerne omkring markedsføring via email! Du og andre modtagere burde indgive en klage til forbrugsrådet.

Skriv en kommentar