Niels Gamborgs online notesbog

Peekaboo bug fix. Elementer der forsvinder i Internet Explorer (IE)

september 15th, 2007. Kategori: Browser bugs and fixes, Webudvikling | 1 Kommentar »

Jeg er stødt på beskrivelser af peek-a-boo buggen mange gange, men er til nu selv blevet forskånet for problemet med forsvindende tekst eller andre elementer, der forsvinder i IE 6.

I mit tilfælde viste det sig som et stykke baggrundsgrafik, der fungerede ok, når man kom ind på siden eller opdaterede denne. Men minimerede jeg siden var grafikken forsvundet, når jeg maksimerede den igen.

Løsninger til peek-a-boo bug

Der findes utallige mere eller mindre komplicerede løsninger til at kurere denne bug. Jeg holder af de mest simple løsninger, så jeg surfede en del rundt før fandt jeg en passende.

Jeg tilføjede simpelthen en line-height til det div tag, hvor baggrundsgrafikken var sat i. Og voila. Mit problem var løst. Det er ikke sikkert at denne lette løsning løser dit problem, men det gode ved den er at det kun tager ca. 11 sekunder at teste.

Du kan læse om den simple line-height løsning på peekaboo buggen her.

Andre display bugs

Hvis du læse mere om tekster, links, grafik eller andre elementer, der forsvinder og dukker op igen på mystisk vis, så lav en søgning på f.eks. “peekaboo bug” eller lidt mere bredt på “display bug”. Både IE6 og IE7 har massive problemer med forskellige display-bugs.

I denne artikel beskriver jeg ikke færre end 3 løsninger med forsvindende elementer i Internet Explorer 6

Minimum height på div-tag i IE (internet explorer)

september 10th, 2007. Kategori: Browser bugs and fixes, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Jeg er et par gange stødt på det problem, at div-tags i Internet Explorer ikke kan blive mindre end ca. 10-15 pixels i højden. Det har ofte irriteret mig, når jeg har brugt et div-tag til at lave en eller anden form for bjælke/skille linie, og jeg ikke har villet bruge et hr-tag.

Løsningen

Jeg har forgæves ledt efter en løsning på denne “bug”. Nu lykkedes det endelig selv at fifle mig frem til en løsning.

Jeg satte et tomt p-tag in i div-tagget og satte så CSS’en til:

#tomdiv p{
       margin: 0px;
       padding: 0px;
}

Og problemet var løst.

Kreativt redskab til webredaktør. Søgeordsværktøj fra Google.

september 2nd, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Webredaktør. Det er  et af Googles Søgeordsværktøj forslag til et alternativt søgeord for webmaster. Og nu har jeg så brugt webmaster i de tidligere artikler, så hvorfor ikke tage min egen medicin og bruge webredaktør. 

Googles søgeords værktøj er netop udviklet til at optimere søgeord på din hjemmeside for at opnå et bedre resultat på søgemaskinerne.  Og faktisk spytter Google nok alternative søgeord og sætninger til, at den service er rigtig god og meget inspirerende.

Men nok snak. Prøv det hellere selv. Det er ikke altid resultaterne er direkte brugbare, men det er et godt redskab til at få nye idéer til at optimere søgeordene på din hjemmeside. En af googles fordele i forhold til andre services er, at den kommer med danske forslag, i modsætning til mange af de store amerikanske vækrtøjer.

Googles søgeords værktøj 

Endnu et godt webmaster redskab. Søgemaskine Position

august 28th, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Faldt lige over endnu et super godt redskab for webmastere og andre, der laver søgemaskine optimering.  Jeg har lige lavet et nyt site for et mindre ejendomsselskab i Århus og på trods af en grundig søgemaskine optimering, havde jeg svært ved at finde resultaterne af mine anstrengelser på google. Jeg fandt ud af, at der er mange, der har optimeret på ledige lejligheder, århus og københavn.

Endvidere sad jeg med et meget lille site, men kun lidt tekst og få ledige lejligheder. Svært at hamle op med de store portaler så. Heldigvis er lejligheds-søgning noget, der som regel får folk til at tjekke mere end den første side på Google. 😉

Tidsbesparende redskab 

Efter forgæves at have forsøgt at google mig frem til nogen gode redskaber, jeg kunne bruge til at finde placeringen på Google, besøgte jeg iwebtool.com, som har et hav af nyttige redskaber. Og fandt så hurtigt deres Search Engine Position-redskab, der viser din position på bestemte søgeord/søgetermer på Google.

Sitet ( jaegersborg-bolig.dk ) lå og rodede rundt mellem 25 og 40 afhængig af søgeordene. Ikke værst når sitet kun er 14 dage gammelt og konkurencen taget i betragtning.

LSL Scripting. RGB farver og vektorer i Second Life.

august 26th, 2007. Kategori: Second Life, Second Life scripting | Ingen kommentarer »

Her er et sjovt lile begynder script, som skifter farve på et objekt, når man klikker på det. Hvis man sætter den ene af de to farver til sort, vil det se ud som om man tænder og slukker objektet, når man berører det i Second Life.

Let og simpel interaktion med lsl (linden scripting language) programmering.

Vektor. En LSL variabel

En variabel type i lsl scripting er vektoren. Den bruges til at gemme 3 dimensionelle værdier, som feks rgb farver angivet i de tre farvekanaler, rød, grøn og blå. Farvescriptsene i lsl er sjove at lege med. Og det giver en god forståelse af både vector variabel og rgb farver. ( Afstande og postioner er et andet eksempel på værdier med 3 dimensioner. Her repræsenterer værdierne selvfølgelig koordinater)

Scriptet

Copy-paste lsl scriptet, placer det i et objekt, og begynd at leg. OBS: Dette lsl script ligger også i min “danske scripts” kasse på aarhus i Second Life.

 default  //default er obligatorisk
{
    state_entry()
    {
        llSay(0, “‘Touch’ for at taende mig.”); //objektet snakker
        llSetColor(<0,0,0>, ALL_SIDES);  // saetter RGB farverne en af gangen. 
//Du kan selv saette nye vaerdier ind. ( mellem 0 og 1 ( nu er den sort))
    }

    touch_start(integer total_number) // ved beroering
    {
        state off; 
    }
}

state off 
{
    state_entry()
    {
        llSay(0, “‘Touch’ for at slukke igen”);
        llSetColor(<0.8,0.8,0.2>, ALL_SIDES);  //saetter RGB farverne en af gangen.
//Du kan selv saette nye vaerdier ind. ( mellem 0 og 1 ( nu er den guld))
    }

    touch_start(integer total_number) // ved beroering
    {
        state default;
    }   
   
}

Læs mere om vector variabel, LSL og second life scripting på min hjemmeside.

Google analytics. Genialt og gratis værktøj for webmastere.

august 25th, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Dette indlæg om webmasterværktøjer, handler om  Google analytics.  Det største, mest alsidige og mest fleksible værktøj i serien til nu.

Statistik

Google analytics er et kæmpestort statistik værktøj. Det er gratis at bruge og kan det samme som mange af de store kommercielle produkter. Uvurderligt for webmasteren. Med Google analytics kan du se stort set ALT om dine brugere. Nydeligt opstillet i overskuelige statistikker.

Google analytics kræver en gratis Google konto, og at du placerer et lille JavaScript i bunden af alle dine sider, lige før det afsluttende body-tag. Ca. 24 timer efter tilmeldingen, starter det at vælte ind med data og statistikker… Hvis du vel og mærke har nogle besøgende.  😉

1000 funktioner

Mulighederne I Google analytics er  overvældende. Oplysningerne og kombinationsmulighederne er så mange at, det er umuligt at give en kort beskrivelse af dem.  Her er istedet  en kort opremsning af nogle af de mest interssante og nyttige funktioner og statistikker.

  • Hvor kommer dine besøgende fra. Byer, lande og verdensdele.
  • Hvordan har de fundet din side. Hvilken anden side har henvist dem.
  • Hvilke søgeord har de benyttet på søgemaskinerne for at finde dig.
  • Hvilke sider har de besøgt. Hvilke sider er de startet på og på hvilke sider har dit forladt dit websted.
  • Hvilke teknologier benytter de sig af. Browsere, plugins, skærmopløsninger, styresystemer etc.

Oplysningerne er uundværlige, når du skal optimere dit website. Ingen søgemaskine optimering uden statistik.

Viderebearbejdning

Er der påfaldende mange, der forlader websitet fra den samme side? Hvilke søgetermer bruger de og hvilke søgeord giver flest besøgende? Hvilke sektioner får flest besøgende? Hvilke teknologier skal du tage hensyn til i dit webdesign?Hvor finder brugerne din side. osv osv

Jeg bliver ved med at kunne finde nye muligheder og interessante oplysninger i statistikkerne fra Google analytics. Denne service kan kun anbefales på det varmeste. Værktøjet er simpelt hen et must for enhver webmaster.

Google analytics

Læs de 3 første artikler:

Webmasterværktøjer. Google webmaster tools

august 24th, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Min tredie artikel om webmasterværktøjer behandler et af de mest nyttige værktøjer, nemlig Google webmaster tools.

Googles eget webmasterværktøj er altid det første værktøj, jeg bruger i forbindelse med oprettelsen af et nyt site. Det kræver, at du har en gratis  konto ved Google, og at du uploader en html-fil til din webserver. Det sidste er for at bevise, at du har  adgang til sitet. D.v.s  at du ikke kan bruge Google webmaster tools til at tjekke dine konkurenter.

En Google indeksering tager altid tid første gang. Med Googles webmasterværktøj, kan du følge processen nøje og selv hjælpe til med at speede den op.

Funktioner i webmaster tool

Google webmaster tools tilbyder mange forskellige funktioner, der primært beskæftiger sig med, hvordan Google selv kategoriserer og indekserer dit website.  Nogle af de mest nyttige funktioner er:

  • Indekseringsoplysninger. Hvad ved Google om dit websted
  • Statistikker for topforespørgelser
  • Gennemgangsfrekvens. Hvor tit kommer googlebots forbi. Hvis du laver større ændringer kan du efterfølgende sætte gennemgangsfrekvensen op, så din nye struktur eller indhold hurtigere bliver indekseret.
  • Fejl på hjemmesiden. God til at fange fejl i f.eks links
  • Upload af sitemap, sikre en hurtigere og mere korrekt indeksering

Derudover indeholder Google webmaster tools flere mere eller mindre brugbare værktøjer.

Hjælp til webmastertools og søgemaskineoptimering

Endelig har Google flere fora, hjælpefiler og en blog for webmastere. Der kan findes mængder af nyttige informationer, der hjælper webmasteren med tilrettelægge sit site, så Googles indeksering af hjemmesiden optimeres.

Læs også mine andre artikler i serien:

Århus åbnet i Second Life

august 23rd, 2007. Kategori: Second Life | 4 Kommentarer »

Så har Århus Købmandsskole multimediedesigneruddannlese åbnet sine nye ø Århus (eller aarhus på mundret SL engelsk) for offentligheden.

Øen er stadig noget tyndt bebygget, og ikke mange studerende har deres gang der endnu. Men det vil ændre sig i løbet af dette semester, hvor Århus Købmandsskole vil bruge Second Life til at undervise i f.eks. new media,  sociale medier, 3d universer og 3d modelering.

Men aarhus øen har allerede noget at byde på for begyndere i Second Life. KrystalPi Octavia ( SL primus motor og tidligere designlærer på Århus Købmandsskole) og Nilex Paine (undertegnede)  har lavet en række guides, som du kan finde centralt placeret på øen.  Guides’ene henvender sig primært til begyndere i Second Life og omhandler:

  • Begynder kodning i Second Life. Grundigt kommenterede scripts på dansk i Second Lifes Scripting sprog (LSL – Linden Scripting Language). Med disse scripts kan du selv lege og eksperimentere med nogle simple, men effektfulde scripts i Second Life. En super måde at komme ind i LSL fantastiske verden. Jeg har tidligere skrevet indlæg om dem her på bloggen, men nu er vi så flyttet til aarhus.
  • Generelt om modellering i SL. Ultra kort “kom igang med modellering i Second Life” brugsanvisning.
  • Animerede teksturer/animated textures i Second Life. Speciel guide.
  • Overlevelsesguide til Second Life. Tips til de allerførste besøg i Second Life. 
  • Danske uddannelseistitutioner i Second Life.

Du kan finde aarhus på følgende SLurl http://slurl.com/secondlife/Aarhus/134/130/23  Eller du kan åbne kortet i Second Life og søge på “aarhus“.

Læs også artiklerne om Second Life Scripting på min hjemmeside

Flere gode og nyttige webmaster værktøjer. Backlink checkere

august 23rd, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | 3 Kommentarer »

Her i anden artikel om gode og nyttige webmaster værktøjer vil jeg præsentere 2 gode backlink checkere.

Altså sider hvor du kan tjekke, hvor mange hjemmesider, der linker til din side. Det er altafgørende for din sides pagerank og synlighed, hvor mange der linker tilbage til dit website.

Hvorfor bruge 2 backlink checkere 

Fordelen ved at bruge to forskellige backlink-checkere er, at de enkelte værktøjer hver for sig  ikke finder alle links. Ved at køre sit link igennem to forskellige værktøjer, er du rimelig sikker på at få  de fleste og vigtigste links med.

  • Den første backlink checker findes hos domain-pop.com. Her kan du blandt andet sortere de websites, der linker til dig efter deres pagerank. Jo højere pagerank, de sider der linker til dig har. Jo bedre er det for din egen pagerank.
  • Den anden backlink checker¨ er iwebtools backlink checker. Også et udemærket  værktøj, der  viser pagerank hos dem, der linker til dig.

Disse værktøjer kan selvfølgelig også bruges til at se hvem, der linker til dine konkurenter.

Forbehold

Du skal dog være opmærksom på, at backlink checkerne ikke altid virker efter hensigten. Nogle gange viser de at ingen linker tilbage til dig. Jeg ved ikke hvorfor denne fejl opstår, men prøv at vende tilbage til dem senere. Da begge værktøjer er både gratis og meget nyttige, kan jeg godt leve med det.  😉

Læs endvidere min første artikel om gode og nyttige webmaster værktøjer, hvor jeg præsenterer nogle mere generelle værktøjer.

Gode og nyttige webmaster værktøjer

august 23rd, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering, Webmaster værktøjer, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Dette er den første artikel om gode webmaster værktøjer. 

Værktøjer til webmasteren

Jeg har udvalgt en række nyttige værtøjer, som jeg selv bruger regelmæssigt. De hjæper mig i administrationen af de websteder, som jeg er webmaster for. Webmaster værktøjerne er gode og nyttige, fordi de giver os informationer om websites. Informationer som vi kan bruge til at forbedre vores websites synlighed på søgemaskinerne.

De generelle værktøjer

 Jeg starter ud med at præsentere et par gode generelle værktøjer for webmastere. I de følgende artikler vil jeg vælge mere specialiseret værktøj.

De generelle værktøjer giver webmasteren en øjeblikkelig beskrivelse af hvordan Internettets mest almindelige søgemaskine ser dit websted. Med denne viden i hånden kan du lettere opsætte nye målsætninger og følge med i hvordan det går med din nuværende målsætninger for dit websted.

Iwebtool

Det første værktøj er Iwebtools domæne lookup.  Det giver en håndfuld generelle oplysninger til webmasteren om webstedet. Det viser den aktuelle google pagerank og forudsiger den fremtidig google pagerank. Viser hvor mange sider henholdsvis Google, Yahoo og MSN search har indekseret fra dit domæne.  Endvidere vises tal for dit websites hastighed og ping, DMOZ placering og Alexa ranking.

SEOmoz

SEOmoz.org har et værktøj der viser noget om dine siders aktuelle styrke.  Din side får en karater mellem 0 og 10 efter, hvordan SEOmoz vurderer din synlighed på Internettet. SEOmoz kaldet selv tallet for strengt/styrke. Blandt andet vurderes på alder, links, den enkelte sides titel placering og domænets placering på en google søgning.

Check konkurrenten 

Begge værktøjer kan med fordel også bruges til at undersøge konkurrenternes hjemmesider. Hvad er deres styrker og svagheder. Hvor skal vi slå til for at opnå bedre pagerank eller generel ranking i søgemaskinerne end dem. Hvad kan vi optimere for at forbedre vores synlighed.

Læs også mine andre artikler om værktøjer for webmastere:

Hjemløs i Second Life

juli 31st, 2007. Kategori: Second Life | Ingen kommentarer »

Århus Købmandsskoles gratis grund I Second Life, blev opsagt kort før sommerferien.  Linden Lab havde bevilget os et gratis semester og det var nu udløbet. For Linden lab var det en god forretning. Århus Købmandsskole har efterfølgende købt en ø (aarhus) og vi går nu og venter på at sommerferien er ovre, så vi kan besøge vores nye hjem.

Men indtil da er vi en stor flok multimediedesigner-studerende, der er hjemløse. Jeg har ikke været i Second Life siden jeg hentede mine pakkenelliker på den gamle grund.

Idag har jeg så været i Second Life. Og underligt nok følte jeg mig mærkelig hjemløs. Hvor skulle jeg lige parkere min avatar, når jeg loggede ud? Hvor skulle jeg moddelere, når jeg kedede mig? Hvor skulle jeg programmere, når jeg blev inspireret?

Kære udviklere på Århus Købmandsskole. Lad os da for pokker for adgang til øen nu. Hvad er det egentligt vi venter på. Skal vi have et prestige projekt, eller skal vi have en lege/læreplads?

Følg de indtil nu noget sparsomme bloggerier om udvikling af aarhus på Århus Købmandsskoles Second Life blog .

Nilex Paine. Over and out.

Jagten på pagerank

juli 30th, 2007. Kategori: Søgemaskineoptimering | Ingen kommentarer »

En udbredt metode til at forsøge at øge sin pagerank er tilsyneladende ved at besøge andre bloggeres sites og ligge en kort kommentar på deres blog og dermed lige efterlade sit link.

De fleste af de kommentarer jeg har fået er på indlæg, der er tagget “søgemaskine optimering”. I starten tænkte jeg ikke nærmere over, at det var i denne kategori, at jeg fik flest kommentarer, men mønsteret er tydeligt. Mine gamle indlæg der er tagget “seo” eller “søgemaskine optimering” får stadig kommentarer.

Egentlig tror jeg ikke på at det giver det helt store. En mere effektiv taktik ville være at bruge tiden på at lave gode indlæg/artikler på sine egne blogs og dermed få folk til at linke frivilligt.

Endvidere ser det ud til at de fleste personlige danske sider kan skrue sig op til en 2-4 stykker i pagerank, og derfra er der meget langt op. Så langt at det kræver noget exeptionelt indhold, og ikke  kun et forkølet link fra min sølle side. 😉

Dobbelt margin bug i Internet Explorer

juli 11th, 2007. Kategori: Browser bugs and fixes, Webudvikling | Ingen kommentarer »

En af de mest irriterende bugs i Internet Explorer 6.0 er, at IE i visse tilfælde sætter dobbelt margin, når du arbejder med floatede elementer. Af uforklarlige årsage fordobler Internet Explorer, dine marginer, hvilket gør det vanskeligt at lave ens lay-out i Firefox og IE. Denne dobbelte margin i IE har mange gange kostet mig grå hår indtil jeg faldt over denne simple løsning:

I CSS’en indsætter du en display:inline i det element, du har problemet i. Det vil altid være i elementer, der indeholder en float:left eller float:right. Andre browsere ignorer linien, da et floatet element er et block element. Men i IE vil proplemet med den dobbelte margin forsvinde.

 Piece of cake, men meget efektiv løsning, og du undgår at bruge uhensigtsmæssige hacks for at løse problemet.

 Her kan du læse mere om dobbelt margin bug fix.

Anvendelse af Webers lov i webdesign

juli 9th, 2007. Kategori: Webudvikling | Ingen kommentarer »

Webers lov omhandler, hvor små forskelle på elementer som mennesker kan sanse.  Weber opstilede sin lov som en matematisk formel på baggrund af eksperimenter, hvor han undersøgte sammenhængen mellem krop og psyke.

Hvis man skal oversætte webers lov til dansk kunne et bud være:

“Et element skal have en bestemt styrke i forhold til andre elementer for at man kan adskille dem fra hinanden”

Så når vi bruger webers lov i webdesign er det for at sikre, at de vigtige elementer får den opmærksomhed de fortjener. Det gør vi ved at prioritere vores elementer, og så give dem en tydelig forskel i styrke efter vores prioritering. 

Det hjælper ikke hvis vi give alle vores elementer signalfarver, så vil de blot kæmpe om opmærksomheden, og vores bruger vil have svært ved at organisere dem i forhold til hinanden. Han vil ikke vide, hvad der er vigtigst, og dermed hvor han skal starte sin læsning. Og vi risikere han hurtigt klikker sig væk, når han ikke kan overskue, hvad vores side egentlig kan tilbyde.

Husk vi kun har ganske få sekunder til at overbevise ham om, at vores side tilbyder netop hvad han søger efter. Så det er godt at have webers lov i baghovedet, når du designer.

Læs mere  om Weber, Webers lov og webdesign (illustreret gennemgang)

Problemer med at vælge eller markere tekst i IE. Highlight / text-selection bug

juli 5th, 2007. Kategori: Browser bugs and fixes, Webudvikling | Ingen kommentarer »

Jeg har i længere tid haft problemer med at vælge eller markere/highlighte  tekst i IE 6 på min hjemmeside. Endelig fandt jeg en løsning. Den virker godt nok ikke 100%, men er trods alt en kraftig forbedring

Du kan ordne  problemet på er ved at indsætte en højde på body’en i CSS.

Feks: body{height: 600px;} 

Kun tekst over den højde du sætter kan vælges/highlightes, så man kan blive fristet til at sætte en meget stor højde. Ulempen er desværre at der på alle dine sider, kommer scrollbarer for at fordi body’en jo så bliver meget lang. Eksperimenter dig selv frem til en højde der passer lige præcis til din side.

Buggen skulle efter sigende skyldes at Internet Explorer 6 har problemer med absolut positionering. Nogle brugere beretter at de ved at gå over til relativ positionering er sluppet af med buggen. Jeg har holdt ved min absolute position, dels fordi jeg bruger en wrapper til at centrere siden med, og fordi jeg også bruger absolute postition til at styrer mine menuer.

Der findes også visse JavaScript løsninger, men jeg har ikke fået dem til at virke på min side.

Endelig findes der også løsninger rettet mod base elementet, som tilsyneladende bliver brugt i visse CMS.

Læs mere om IE buggen her eller lave en google søgning på  f.eks “text selection” css ie bug.