Niels Gamborgs online notesbog

Brugervenlighed gennem scripting

marts 13th, 2007. Kategori: Second Life, Second Life scripting

Her er endnu et par nyttige danske scripts, som kan være med til at øge brugervenligheden i Second Life.

Brugervenlighed. Ja tak

Et af de allerstørste irritations momenter i Second Life, er når folk bygger huse, efter samme model som man bruger i det virkelige liv. Bare én tur op af trapperne i en bygning og jeg er sikker på, at jeg aldrig vender tilbage til det pågældende sted. Optimalt skal man kunne flyve ind eller alternativt kunne teleportere sig.

Heldigvis er koden til lokal teleportation meget simpel, så alle kan bruge den. Fremgangsmåden er den sædvanlige. Byg et objekt der ligner en teleporter (et vist kendskab til science fiction er her en klar fordel 😉 ), og smæk nedenstående kode ind. Og voila du kan teleportere. Tilsidst tager du selvfølgelig en kopi af din teleporter, ændrer koordinaterne og tekst, og anbringer i den anden ende af din “rute”. Du kan på den måde opbygge et helt netværk af teleportere. Kun fantasien sætter grænser.

Teleport script:

vector target=<123,3,51>; // skriv maalets koordinater her. du kan finde dem i toppen
//af skaermbilledet i Secondlife. Bare stil der hvor du gerne vil teleporteres hen.
default
{
state_entry()
{
llSetText(“Teleport til tagterrassen”,<255,255,255>,5); //tekst over objektet
llSetSitText(“Teleport”); //tekst der vises ved hoejre klik
rotation my_rot=llGetRot();
llSitTarget((target – llGetPos()) / my_rot,ZERO_ROTATION / my_rot);
}
changed(integer change)
{
llUnSit(llAvatarOnSitTarget());
}
}

Floating tekst script 

Her er et endnu et lille simpelt script, som allerede indgår i mange af de andre scripts jeg har kommenteret. Men da det er enormt anvendeligt i mange sammenhænge får du det lige igen, isoleret fra alt anden kode.
Funktionen kaldes “floating text” og sætter en tekst over et hvilket som helst object i Second Life.

default
{
    state_entry()
    {
llSetText(“Se her er der tekst over objektet”,<255,255,255>,5);    //denne funktion saetter tekst over objektet
    //tallene i vektoren (255) saetter farven paa de tre farvekanaler, roed, groen og blaa(RGB). 
   // bemærk at RGB farverne baade kan saetees til vaerdier mellem 0 og 1, og 0 og 255
   //det sidste tal (5) saetter gennemsigtigheden
    }
}

Læs mere om LSL og Second Life Scripting på min hjemmeside:  Scripts og scripting i Second Life


Skriv en kommentar