Brug punkttegn i dine tekster til nettet. Det gør dem læsevenlige.
Brugervenlige tekster
Jeg vil her give en kort introduktion til hvordan man laver, arbejder med og bruger scripts i Second Life. Når man skal igang med et ny programmeringssprog er det ofte begyndelsen, der er sværest. Det tager noget tid og lidt øvelse lige at få forståelsen for sproget og dets opbygning.
For at lette den første fase har jeg kommenteret nogle scripts på dansk, så du kan se, hvilke parametrer, der ændrer hvad. Jeg er ikke superprogrammør og skriver ikke scripts fra bunden, men plukker og tilpasser funktioner fra existerende scripts og tutorials. Derfor vil denne introduktion være baseret på at DU selv åbner scriptsene på de medfølgende objekter. Og leger dig frem til læringen ved at justere eksisterende scripts.
Du finder mine scritps ved Aarhus Business College i Second Life
http://slurl.com/secondlife/Aarhus/134/130/23
Scriptsene er centralt placeret på øen "aarhus" sammen med en række andre hjælpe-kasser. Vælg den kasser der
hedder "Danske Scripts"
Scriptsene kan du frit åbne, kopiere og
lege videre med.
God fornøjelse!
Gå til en Public Sandbox eller et andet sted hvor du har byggerettigheder.
Opret et nyt objekt eller træk et af mine ud fra "inventory".
Vælg edit og sørg for at "more" er åben.
Under tabben Content vælger du "new script", hvis det er et nyt objekt, eller du dobbeltklikker på script ikonet for at åbne mit.
Følgende script dukker altid op når nyt script vælges: (bemærkningerne bag "//"(to skråstreger) er mine kommentarer.
De to skråstreger bruges netop til kommentarer fordi LSL ikke læser og derfor ikke tolker, hvad der står bagved dem)
default // default{} er obligatorisk i ALLE scripts
{
state_entry() // angiver hvad sriptet skal gøre fra starten af
{
llSay(0,"Hello, Avatar!"); // Skriv "Hello Avatar" på chat kanalen.
}
touch_start(integer total_number) //Når man klikker touch sker følgende
{
llSay(0, "Touched."); // skriver "touched".
} }
Beskederne i gåseøjnene kan du tilrette så de passer dig. Voila og dit første script er på plads.
Man møder mange flotte og imponerende ting/bygninger/objekter og funktioner i Second Life, men det begynder
først for alvor at blive interessant, når man kan begynde at interagere med alle disse. Det er kodningen
indlejret i objekterne, der gør dem interaktive og dynamiske. Kodningen i Second Life foregåer
gennem et scripting sprog, som hedder LSL (Linden Scripting Language).
Om scripting er let eller svært er meget et temperamentsspørgsmål, men sikkert er det at alle, der kan
modellere og bygge også kan få glæde af scripting. Second Life har eksisteret i mange år og derfor er der allerede
udviklet mange gode scripts, man bare kan copy-paste, og bruge som det passer en. Man behøver altså ikke
at kunne skrive sine egne scripts fra bunden for at få glæde af den funktionalitet scriptsene giver.
Et godt at starte på nettet er denne tutorial fra
kan-ed.org.
En helt basal guide kan du finde på Help Island i
Second Life. Der kan du få udleveret tre notecards, der starter helt fra bunden.
En tredie mulighed er Second Lifes help menu, hvor kan du finde "Scripting Guide". Lidt langhåret for min smag, men
efter jeg havde siddet og fedtet med
eksemplerne, jeg henviser til i denne quickguide begyndte det at blive lidt mere læsbart.
Hvis der er noget du er i tvivl om, så kontakt mig her, i forummet eller i Second Life, hvor jeg lyder navnet Nilex Paine. :)